Ako začať (znova) písať?

10/17/2016

Stane sa to každej blogerke, každému človeku, ktorý píše rôzne články, básničky či príbehy. Stáva sa to skúsenejším aj tým menej. Česť výnimkám. Ak človek nepíše každý deň, ba dokonca niekoľko krát do týždňa, dostane sa z cviku a potom sa mu ťažšie píše, keď už mu "horí pod zadkom".

Takto som to mala aj ja a určite aspoň jeden krát aj vy. Stačí ak sa koná dôležitejšia udalosť, ktorá naše písanie oddiali, potom príde ďalšia, potom nás zahltí škola a už sa dostaneme do kruhu, z ktorého nie a nie vyskočiť. Hovorím z vlastnej skúsenosti, ktorá sa stala ani nie pred týždňom. Písala som vždy vtedy, keď som mala čas a niekedy to už bolo vtedy, keď som si ho nasilu vytvorila, pretože som veľa krát toľko času na spísanie článku normálne nemala. A potom som nebola s článkom vôbec spokojná.


Od predposledného článku ubehli možno aj dva týždne čo som nič nepridala, nič nenapísala a len to odkladala. Keď budem mať čas, keď budem mať chuť, keď si spravím poriadky v osobnom živote a tak ďalej. Tých dôvodov je veľa a vždy iné. A najhoršie na tom je to, že keď raz z toho cviku vyjdeme, nie je také ľahké sa vrátiť naspäť. Ak teda nemáte špeciálny talent, kedy aj napriek tomu, že nepíšete niekoľko mesiacov, napíšete článok bez väčšieho premýšľania a ste s ním spokojný. S receptom poprosím do správy!

Ak na tom tak nie ste a tiež vám chvíľu trvá dostať sa do toho, vyskúšajte týchto niekoľko tipov, ktoré som si spísala ja. Všetky som poctivo vyskúšala a postupovala podľa nich aj pri poslednom nedávnom výpadku.
  1. Písať krátke články (aspoň), hoci aj o ničom alebo si zadať ľahkú tému, ku ktorej sa vždy budem vedieť vyjadriť. Predídete tak tomu, že článok prepíšete 3x kým ho publikujete a môže sa stať, že najlepšia myšlienka bola predsa len v prvom koncepte, ktorý ste ale nevedeli dať poriadne dokopy.
    Je pravda, že doteraz som to nerobila ani ja, ale kým som napísala posledný článok, začala som písať iné, či už tie čo som mala rozpísané alebo články, ktoré v budúcnosti napíšem a aj to málo mi pomohlo a hneď sa mi písalo ľahšie. A čo je lepšie, nečakane mal článok väčší úspech ako niekoľko posledných. Za čo mimochodom veľmi ďakujem!
  2. Čítajte knihy, blogy, články na internete alebo časopisy. Čítajte to, čo vás zaujíma. Bez toho, aby som niečo neprečítala (a nemyslím správy na facebooku alebo poznámky zo školy) a nenapísala, nedokážem napísať jeden poriadny zmysluplný odstavec. 
  3. Písať bez prestávky. Neupravovať text postupne ale až na konci. Niekde som to čítala, nespomeniem si kde, ale naozaj to funguje. Zo začiatku ma vždy iritovalo to červené more čo po mne ostávalo, ale časom som si zvykla nepozerať na text predtým ale na vetu ktorú píšem.
  4. Napíšte si osnovu. Krátke body, v ktorých si v rýchlosti napíšete k čomu sa chcete vyjadriť, slovné spojenia k určitému produktu, ktoré chcete použiť či iné pomôcky, ktoré máte v hlave a nechcete, aby vám vypadli.  
  5. Pustite si pesničky. Je už na vás či z priečinka z počítača, z YouTube alebo Spotify. Ja obľubujem Spotify, kde si môžem zvoliť piesne presne podľa mojej nálady, alebo žánru. Pri písaní ale odporúčam piesne na sústredenie sa. Ja osobne by som nemohla robiť nič vyžadujúce sústredenie (ak máme na mysli učenie sa či písanie) bez hudby v pozadí. Po pár minútach si vedomie zvykne a vy píšete, vnímate niekde v pozadí hudbu a ponoríte sa do písania tak, že ku koncu aj zabudnete, že niečo počúvate. Ak by sa vám nechcelo sťahovať Spotify alebo hľadáte niečo iné, tu sú tri stránky, kde môžete takúto hudbu počúvať.
    Brain.fm - Je potrebné sa zaregistrovať emailom aj vekom, aby systém vedel lepšie vytvoriť playlist. Páči sa mi, že si tam môžete zvoliť na čo sa potrebujete sústrediť, ako dlho chcete, aby vám hralo (od 30 min až do neustáleho púšťania) a stránka je veľmi jednoduchá. Posledné dni si volím iba túto.
    Focusmusic.fm - Trošku sviežejšie ako to čo mi hralo na Brain.fm, ešte jednoduchšia stánka, ktorú si jednoducho pustíte a počúvate. Nič viac.
    YourClassical.org - Niečo pre tých, ktorí chcú počúvať klasickú hudbu.
  6. Nájdite si hodinu, kedy sa vám lepšie rozmýšľa a ľahšie píše. Mne osobne sa ťažko píše článok okolo obeda alebo po, keď prídem zo školy. Omnoho radšej by som písala skoro ráno pred školou alebo neskoro večer.  Vlastne aj tento článok píšem až po desiatej hodine večer.

Dúfam, že vám pomôžu tak ako mne a ak máte nejaké iné osvedčené metódy, rada si ich prečítam v komentári a odskúšam. :)

You Might Also Like

8 komentárov

  1. tak toto sa ja mne už stalo nie raz :) vtedy ma ide rozdrapiť že sa nedarí, alebo nemám chuť,inšpiráciu a podobne...ale väčšinou si dám chvíľku pauzu, a potom si poviem, že to nevzdám a napíšem príspevok,ktorý sa mi nakoniec celkom aj páči :)
    MakeUpByVeo

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa väčšinou ak nemám chuť alebo inšpiráciu a zoberiem si prestávku, vždy trvá dlhšie ako by mala. Ale odteraz as budem už snažiť ju vždy zahnať skôr ako príde. :D

      Odstrániť
  2. Vynikajúci článok :) máš v tomto úplnu pravdu, ked príde škola, dokáže pohltiť úplne všetko okolo mňa a nakoniec aj mňa samú. :D
    ORLLING

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) je ťažké uniknúť škole ak nechceme uniknúť zo školy úplne :D

      Odstrániť
  3. Už som čosi písala aj na FB, ale napadla mi jedna vec - zoznam tém. Ja som si v čase, keď som blog založila, spísala, o čom chcem písať, a tento zoznam škrtám a rozširujem podľa potreby. Škrtám, čo už nechcem alebo je napísané, a dopisujem nové nápady - stále ho mám so sebou, ak nie, píšem na papier (niekedy aj uprostred vyučovania - robím ako lektorka AJ). A potom o tých veciach píšem. Tiež cez tie osnovy. No a ak môžem, články píšem aj vopred - teraz je napríklad 17.10, články púšťam vždy v pondelok, a nový potrebujem napísať až v decembri - dovtedy ich totiž mám. Toto je super, lebo ak "ma to pochytí" a niečo medzitým napíšem, kľudne môžem prehádzať poradie; zároveň mám dostatok času na novú tvorbu a aj na moje školské a pracovné povinnosti, ktorých je neúrekom :)
    Iná vec je ale ak sa ne niečo NECÍTIME. O tom som písala tu: https://timkablogblog.wordpress.com/2016/10/03/efektivne-studium-necitim-sa-na-to/
    Táto nanešťastie veľmi často používaná veta je zabijak všetkej produktivity a tvorivosti. Používajú ju najmä študenti a ľudia pracujúci v prostredí, ktoré vyžaduje kreativitu, vrátane blogerov. Ale tento postoj mysle v skutočnosti obmedzuje tvoj potenciál. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. zoznam tém mám aj ja, po dlhšom období si ich "aktualizujem", postupne si píšem nápady na články, ktoré chcem napísať a čuduj sa svete, dnes som aj ja napísala články dopredu čo sa mi už veľmi dlho nestalo :D možno sa pohol vesmír :D

      Odstrániť
  4. Ono mne ani nejde o to, že nemám čas, nápady alebo mám stále nejaký program, ale momentálne som v období, keď sa mi k tomu jednoducho nechce sadnúť, nechce sa mi upravovať fotky, nechce sa mi výmýšľať čo vôbec napísať a nechce sa mi pri tom stráviť 2 hodiny, keď viem, že ich dokážem využiť aj produktivnejšie.:D Už sa to tak ťahá asi 2 mesiace, že jednoducho nemám na blog náladu a to ma hrooozne mrzí, ale nemienim, aby na neho začal padať prach, tak sa z času na čas premôžem a niečo zo seba vypotím, ale ja aj tak nechcem aby to tak bolo.:D If that makes any sense.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. úplne ťa chápem, takto to mávam aj ja :D človek sa musí až premôcť, aby z seba niečo vypotil, aby to nevyzeralo, že s blogom prestal :D

      Odstrániť